De verkeerscirculatie in De Bergen en Elzent-Noord vraagt al een aantal jaren om aandacht. De woonstraten worden gebruikt als verbinding tussen de westelijke Binnenring (Emmasingel-Keizersgracht-Wal-P.C.Hooftlaan) en de Westtangent (route Doctor Schaepmanlaan-Edenstraat-Hoogstraat). Er komen verschillende klachten en meldingen binnen over de leefbaarheid en verkeersveiligheid die hierdoor onder druk staat. Om dit te veranderen moet het doorgaand verkeer (sluipverkeer) in de buurten worden tegengehouden.
De gemeente is in gesprek gegaan met de buurt. Op basis van deze gesprekken hebben we onderzocht hoe we de verkeersveiligheid en leefbaarheid kunnen verbeteren. Met een straatexperiment realiseren, monitoren en evalueren we in 6 maanden twee oplossingen.
Variant 1
In variant 1 wordt een oplossingsvariant op straat gerealiseerd waarbij één brug (Paradijslaan) volledig dicht gaat voor gemotoriseerd verkeer. Volgens de huidige planning zal deze situatie ingaan van oktober 2023 tot en met januari 2024. De rijrichtingen en instellingen van afsluitingen voor motorvoertuigen zijn te zien op de afbeelding.
Variant 1 bestaat uit de volgende maatregelen:
- Instellen verplicht fietspad op de brug Paradijslaan;
- Eenrichtingsverkeer uitgaand instellen op de brug Jan Smitzlaan west, uitgezonderd fietsers;
- Eenrichtingsverkeer uitgaand instellen op Jan Smitzlaan oost, uitgezonderd fietsers;
- Omdraaien van eenrichtingsverkeer Don Boscostraat, Zwembadweg en Deken van Somerenstraat, uitgezonderd fietsers en bouwverkeer Nieuw Bergen;
- Instellen eenrichtingsverkeer Paradijslaan (Zwembadweg richting Grote Berg), uitgezonderd fietsers;
- Instellen eenrichtingsverkeer PCZN Hooftlaan vanuit de kruising Hertogstraat-Stratumsedijk tot aan de kruising PCZN Hooftlaan- Jan Smitzlaan, uitgezonderd lijnbussen en fietsers.
Voor de realisatie van dit straatexperiment moeten we een verkeersbesluit nemen. Het verkeersbesluit is genomen en gepubliceerd op 18 juli 2023. Het verkeersbesluit bekijk je via Gemeenteblad 2023, 314018 (officielebekendmakingen.nl). Ook de ontwerptekeningen van het straatexperiment variant 1 zijn hier te vinden.
Variant 2
In deze situatie wordt een oplossingsvariant op straat gerealiseerd waarbij twee bruggen (Paradijslaan en Jan Smitzlaan) volledig dicht gaan voor gemotoriseerd verkeer. Volgens de planning zal deze situatie in gaan vanaf januari 2024 tot de realisatie van de definitieve oplossing. Deze wordt na de evaluatie- en monitoringsperiode bepaald. De rijrichtingen en instellingen van afsluitingen voor motorvoertuigen zijn te zien op de afbeelding.
Variant 2 bestaat uit de volgende maatregelen:
- Instellen verplicht fietspad op de brug Paradijslaan & Jan Smitzlaan;
- Afsluiten Ruusbroeclaan ter hoogte van de Doctor Schaepmanlaan, uitgezonder fietsverkeer
- Omdraaien eenrichtingverkeer Don Boscostraat, Zwembadweg en Deken van Somerenstraat, uitgezonderd fietsers en bouwverkeer Nieuw Bergen;
- Instellen eenrichtingsverkeer Paradijslaan (Zwembadweg richting Grote Berg), uitgezonderd fietsers;
- Instellen eenrichtingsverkeer PCZN Hooftlaan richting de Hertogstraat, uitgezonderd lijnbussen en fietsers.
Dit staatexperiment heeft geen invloed op het aantal openbare parkeerplaatsen in de wijken.
Verkeersbesluit variant 2
Het verkeersbesluit voor variant 2 van het straatexperiment is gepubliceerd op 31 januari 2024 en is te bekijken via: Gemeenteblad 2024, 48875 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl).
Conclusie
De varianten zijn op de volgende manieren gemonitord en geëvalueerd:
- Metingen naar verkeersdrukte en gereden snelheden
- Analyses van gereden routes in het gebied, op basis van TomTom-data
- Gesprekken met onder andere de wijkvertegenwoordiging, bewoners, ondernemers en belanghebbenden
- Enquêtes onder bewoners, ondernemers en belanghebbenden
- Observaties van de situatie op straat
In de presentatie 'Straatexperiment 1 - Evaluatie - Centrum West' vind je de evaluatie van variant 1. In de presentatie 'Straatexperiment 2 - Evaluatie - Centrum West' vind je de evaluatie van variant 2.
Van beide straatexperimenten is een eindnotitie opgesteld. Deze notitie geeft uitvoerig het doorlopen proces weer. Ook lees je hierin op welke wijze de afstemming met wijkvertegenwoordigers en belanghebbenden heeft plaatsgevonden.
Variant 2 is het meest effectief
Het straatexperiment heeft het mogelijk gemaakt om twee varianten te onderzoeken en op een uitgebreide manier te monitoren. De monitoring maakt bovendien inzichtelijk dat het experiment effectief is geweest. Het voornaamste doel, het tegengaan van doorgaand verkeer en daarmee de hoeveelheid verkeer in het gebied verminderen, is behaald. Daarbij zijn de maatregelen in variant 2 het meest effectief. In de 2-meting is op de telpunten iets meer dan de helft van de hoeveelheid verkeer uit de oorspronkelijke situatie waargenomen. Vanwege de effectiviteit van variant 2 om het doorgaand verkeer te weren en een autoluw gebied te realiseren, is variant 2 de voorkeursvariant voor de definitieve situatie.
Wat is de planning?
- Oktober 2023: Realisatie variant 1
- Januari 2024: Verkeersbesluit nemen variant 2
- Februari 2024: Evaluatie variant 1
- April 2024: Realisatie variant 2
- Juni 2024: Evaluatie variant 2
- Na juni 2024: Publiceren van de evaluatie, definitief verkeersbesluit
- Zo snel mogelijk: Definitieve oplossing