Openbare ruimte: Stationsweg en Stationsplein

Om te zorgen voor één uitstraling ontwerpt landschapsbureau ZUS de hele openbare ruimte. Waaronder het Stationsplein en de Stationsweg, maar ook bijvoorbeeld de openbare ruimte rondom District E. Het Stationsplein en de openbare ruimte daaromheen krijgt een nieuwe structuur van pleinen, voetpaden en straten, aansluitend op de Vestdijk en de Stationsweg.

Het Stationsplein

Het nieuwe Stationsplein kunnen we pas bouwen na de aanleg van de ondergrondse fietsenstalling. Op z’n vroegst is dit begin 2026. Het Stationsplein wordt een groen gebied met veel bankjes. Een plek waar je graag wilt blijven. Met zo min mogelijk autoverkeer, alleen plek voor taxistandplaatsen en kiss & ride.

De Stationsweg

De Stationsweg is als laatste aan de beurt in de ontwikkeling van het stationsgebied. Dus na de bouw van verschillende kantoren en woningen, het nieuwe Stationsplein en de ondergrondse fietsenstalling gaan we met de Stationsweg aan de slag.

De Stationsweg herken je over 10 jaar niet meer terug. Meer groen, de Gender die er stroomt en een smallere weg met één rijstrook in beide richtingen. En rustiger verkeer, want het wordt een 30 km-weg. Ook leggen we aan de zuidkant van de weg een breed fietspad aan in twee richtingen. We beginnen aan de Stationsweg als alle andere projecten zijn afgerond. De verwachting is dat dit in 2027 of 2028 gaat zijn.