Waarom HOV3?
Onze (Brainport) regio wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Dat is goed te zien in het noordwesten van de stad. Rond Eindhoven Airport, op BIC en op het GDC werken nu al 14.000 werknemers en dat aantal gaat de komende jaren bijna verdubbelen. Dat betekent ook een groei van de mobiliteit in het gebied. Zonder maatregelen zit die groei vooral in het autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. We investeren daarom in alternatieven voor de auto. Bijvoorbeeld in de vorm van snelfietsroutes en in de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk.
Zie de Raadsinformatiebrief definitief ontwerp HOV3.
Meer informatie vind je op onderstaande HOV-netwerkkaart en op de ingezoomde kaart.
-
HOV netwerkkaart (365.64 kB)
-
HOV ingezoomde kaart (7.51 MB)
Wat verandert er?
Marathonloop
Op de Marathonloop wordt de noordelijke rijbaan in twee richtingen gebruikt voor de inpassing van de busbaan. De zuidelijke rijbaan wordt heringericht en opgewaardeerd voor het overige verkeer. Zo blijft bij de kruispunten het aantal opstelvakken gelijk aan de huidige situatie. Hiermee wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur. Meer informatie? Bekijk de wijkinfo hieronder.
Anthony Fokkerweg
Op de Anthony Fokkerweg is de verkeersdruk te groot om de huidige infrastructuur als busbaan in te zetten. Daarom is een vrij liggende busbaan in twee richtingen ten noorden van de huidige rijbaan ingepast. In de spooronderdoorgang wordt het noordelijke fietspad omgevormd tot enkele busbaan en moet incidenteel bij tegemoetkomend busverkeer op elkaar worden gewacht. Het fietsverkeer rijdt in de toekomst in twee richtingen over het fietspad aan de zuidzijde van de Anthony Fokkerweg.
GDC
Op het GDC (De Schakel west en Mispelhoefstraat) kan de bus meerijden met het overige verkeer. Hierdoor is er geen aparte busbaan nodig. Door het plaatsen van slimme verkeerslichten op kruispunt De Schakel - De Schakel wordt hier de doorstroming van het overige verkeer verbeterd. In mei 2024 starten we met werkzaamheden op de Mispelhoefstraat.
Werkzaamheden
De verschillende fases en daarbij horende werkzaamheden vind je in de presentatie GDC informatieochtend. Wil je op de hoogte worden gehouden van de werkzaamheden op het GDC? Stuur dan een mailtje naar hov3@eindhoven.nl.
Onderdoorgang A2/N2
Om de aansluiting te maken van de Mispelhoefstraat op de Landsard wordt de busbaan ingepast in de onderdoorgang A2/N2. Hier is het ontwerp zorgvuldig afgestemd met de inpassing van de Groene Corridor, de langzaam verkeersroute tussen Eindhoven en Oirschot. Op de Landsard is reeds een vrijliggende busbaan in twee richtingen aangelegd.
Luchthavenweg
Op de Luchthavenweg wordt voorlopig geen busbaan ingepast. De staat van onderhoud van de weg is dusdanig slecht dat de weg en fundering wel worden vernieuwd in het project HOV3. Daarbij komt het huidige profiel terug met kleinschalige verbeteringen voor de verkeersveiligheid, doorstroming en overzichtelijkheid. De maximumsnelheid op de Luchthavenweg wordt aangepast naar 30 kilometer per uur en aan beide kanten van de weg komt een fietsstrook. De Luchthavenweg Zuid wordt een doodlopende weg voor autoverkeer. Doordat reizigers na de aanleg van de wegenstructuur tussen de Anthony Fokkerweg en de Luchthavenweg anders van en naar Eindhoven Airport rijden, wordt op de Luchthavenweg Zuid veel minder verkeer verwacht.
De werkzaamheden op de Luchthavenweg zijn afgerond. Mogelijk gaan we in de toekomst nog enkele optimalisaties uitvoeren.
Hoe is de omgeving betrokken?
In het voorjaar van 2022 kon je reageren op het voorlopig ontwerp van HOV3. Hieronder vind je een overzicht van alle binnengekomen reacties en de antwoorden van de gemeente hierop. Ook vragen en antwoorden naar aanleiding van de definitieve ontwerpen vind je hieronder.
Wat is de planning?
Op 16 september 2020 heeft de gemeenteraad het voorkeurstracé vastgesteld. Dat tracé is vervolgens verder uitgewerkt. Op 11 mei 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders positief besloten op het raadsvoorstel Voorlopig Ontwerp HOV3. Op 22 juni is ook de gemeenteraad akkoord gegaan met het voorstel. Het voorlopig ontwerp is uitgewerkt richting een definitief ontwerp.
In de zomer van 2025 is de HOV3 afgerond en in gebruik genomen. Deze mijlpaal is gevierd in het bijzijn van (genodigden van) de partijen die betrokken zijn geweest bij de planvoering en realisatie. Vanaf 3 september 2025 gaan de bussen gebruikmaken van deze nieuwe route.