Tijdelijke asfaltverharding Kleine Berg
Voor de herinrichting van de Kleine Berg wordt aangesloten bij de ontwerpprincipes van de vergrote binnenstad. Daarover is in september 2023 aan de gemeenteraad toegezegd om een andere, lichtere kleur asfalt voor de middenstrook (rijloper) te onderzoeken. Dit onderzoek en de evaluatie van de uitvoering van de eerste fase van het project Herinrichting Binnenstad (Stratumseind) lopen nog. Daarom voorzien we nu de middenstrook van de Kleine Berg van een tijdelijke laag asfalt (gefaseerd). Wanneer er uitsluitsel is over de materiaalkeuze voor de middenstrook, volgt de definitieve verharding. We vinden het belangrijk de extra overlast tot een minimum te beperken. Het aanbrengen van de definitieve middenstrook plannen we daarom in afstemming met de omgeving in. De raad is met onderstaande collegebrief geïnformeerd over het onderzoek en de te nemen keuze.
Collegebrief ‘Consequenties toezeggingen Herinrichting Binnenstad’
Kleine Berg voetgangersgebied tussen Willemstraat en Bergstraat
De Kleine Berg is binnenkort tussen de Willemstraat en Bergstraat alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Dat gebeurt door het instellen van een voetgangersgebied, direct na de herinrichting. Met de herinrichting verdwijnen ook alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Laden en lossen blijft mogelijk binnen venstertijden. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats.
Deze maatregelen zijn aanvullend op het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Kleine Berg, die op 15 januari 2024 is gestart. Ze zijn het gevolg van de aangenomen motie van de gemeenteraad (oktober 2023) om de Kleine Berg veilig en autovrij te maken.
Vrije motie: 'Maak de Kleine Berg weer veilig en autovrij'
Lees onderstaande infobrief voor meer informatie over de aanvullende maatregelen.
Waarom krijgt de Kleine Berg een nieuwe inrichting?
De inrichting van de straat voldoet niet meer aan de wensen van deze tijd. Bovendien is de straat toe aan groot onderhoud. Ook willen we de Kleine Berg meer laten aansluiten bij de (winkel)straten in de binnenstad. Daarnaast past de herinrichting in de verdere ontwikkeling van het woon- en winkelgebied De Bergen.
Hoe gaat de Kleine Berg eruitzien?
Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de herinrichting van de Kleine Berg. Het vorige ontwerp (april 2017) is niet uitgevoerd vanwege de wens om de herinrichting aan te laten sluiten op de nieuwe inrichting van de (winkel)straten in de binnenstad. In het nieuwe ontwerp is veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid en een prettige én groene woon- en verblijfsomgeving.
Hoe is de samenspraak tijdens het ontwerpproces verlopen?
Het concept van het nieuwe ontwerp hebben we besproken met de ondernemersstichting en bewonersvereniging De Bergen. Hieronder hun belangrijkste opmerkingen én de wijze waarop deze zijn verwerkt. Vervolgens hebben we het aangepaste ontwerp eind 2021 op deze site gepresenteerd en kon iedereen daarop reageren. Deze reacties hebben nog tot enkele aanpassingen geleid. De belangrijkste wijzigingen hebben we hieronder vermeld.
Aanvullende opmerking na motie gemeenteraad: de Kleine Berg is binnenkort tussen de Willemstraat en Bergstraat alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Dat gebeurt door het instellen van een voetgangersgebied, direct na de herinrichting (eind april 2024). Met de herinrichting verdwijnen ook alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Laden en lossen blijft mogelijk binnen venstertijden. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats
Bovengenoemde maatregelen zijn aanvullend op het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Kleine Berg. Ze zijn het gevolg van de aangenomen motie van de gemeenteraad (oktober 2023) om de Kleine Berg veilig en autovrij te maken.
Over de verkeersveiligheid
Opmerking: “Een asfalt weg past niet bij het woonerf Kleine Berg en zal leiden tot verslechtering van de verkeersveiligheid. Auto’s zullen harder gaan rijden en voetgangers zullen zich niet genodigd en veilig voelen om op donker asfalt te gaan lopen. (…) Wij zien graag maximale snelheidsremmende maatregelen terugkomen in het plan omdat wij ons grote zorgen maken over de verkeersveiligheid van met name voetgangers.”
Om te bevorderen dat auto’s zich aan de maximumsnelheid van 15km/u houden, zijn in het definitieve ontwerp de volgende elementen opgenomen:
- De straat oogt smaller, doordat de asfalt strook op diverse plekken wordt omsloten door vakken met groen.
- De kruisingen met de Bergstraat, Heilige Geeststraat en Prins Hendrikstraat worden verhoogd en uitgevoerd in dezelfde stenen als de stoepen.
- Aanvulling na reacties: dit doen we op nog twee plekken in de straat: in het eerste deel tussen de kruising Keizersgracht en Bergstraat, en op het laatste gedeelte ter hoogte van Kleine Berg nummer 60. Deze twee vlakken worden niet verhoogd uitgevoerd, maar het stoepmateriaal doorkruist hier wel de asfaltloper, waardoor de aandacht uitgaat naar het langzaam verkeer.
- Wijziging na reacties: de korte drempels van natuursteen die in het eerder gepresenteerde inrichtingsplan zaten, hebben we eruit gehaald. Deze drempels zouden trillingen kunnen veroorzaken in de aangrenzende panden. We denken dat de nieuwe inrichting met meer groen (waardoor het profiel smaller lijkt) en de verhoogde kruisingsvlakken de snelheid voldoende zal remmen. We zullen dus eerst bekijken wat de effecten zijn van de herinrichting. Mocht er toch hard gereden worden in de straat, kijken we op een later tijdstip of er aanvullende maatregelen getroffen moeten worden.
- Wijziging na motie gemeenteraad: met de herinrichting verdwijnen alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats,
- Er komen meer plekken om fietsen te plaatsen én meerdere zitgelegenheden.
- De Kleine Berg blijft een woonerf.
Voor een straat die begaanbaar moet blijven voor auto’s (en de hulpdiensten), zijn hiermee optimale snelheid remmende maatregelen getroffen.
Voetgangers zullen zich hierdoor zeker uitgenodigd voelen om over de straat te lopen. En automobilisten, scooterrijders en fietsers zullen het gevoel hebben dat ze te gast zijn en langzaam horen te rijden.
Over het gebruik van asfalt
Opmerking: “Wij denken dat asfalt wat betreft onderhoud en lange termijn uitstraling niet de beste keuze is. Voor ondergrondse werkzaamheden aan leidingen etc. wordt het lastig het asfalt goed te herstellen.”
De ondergrondse kabels bevinden zich onder de stoepen. Alleen de riolering ligt onder het asfalt. Doordat we de huisaansluitingen bij de herinrichting vernieuwen, hoeven we daar de komende decennia niet meer bij. Het asfalt zal dus niet of nauwelijks opengebroken hoeven te worden.
Opmerking: “Daarnaast past asfalt niet bij de uitstraling van het gebied De Bergen en het doet afbreuk aan ons onderscheidend vermogen als gebied.”
In combinatie met de nieuwe steen in de stoepen (warm grijs met schakering van kiezeltjes in allerlei kleuren) en de natuurstenen banden vormt het bewerkte asfalt een rustige basis voor de inrichting van de Kleine Berg en de rest van de binnenstad. Daar bovenop zijn tal van mogelijkheden voor een onderscheidende uitstraling van de straat. Denk aan het vele (gevel)groen in de Kleine Berg, de terras uitstallingen en de kunst in de openbare ruimte.
De keuze voor asfalt is gemaakt toen de gemeenteraad in augustus 2019 de uitgangspunten heeft vastgesteld voor de inrichting van de (vergrote) binnenstad, waar het gebied de Bergen ook onder valt. Die uitgangspunten betreffen onder andere de stoep-straat-stoep indeling van de straat, de bestratingsmaterialen, het straatmeubilair en het groen. Het asfalt wordt bewerkt, waardoor het lichter is dan standaard asfalt en dus ook minder warmte vasthoudt.
Over meer groen in de straat
Opmerking: “De ondernemersstichting is bereid om mee te denken over het verder terugdringen van het aantal parkeerplekken ten behoeve van vergroening en klimaatadaptatie.”
Het aantal parkeerplekken in de Kleine Berg is in overleg met de ondernemersstichting teruggebracht van 13 naar 8 stuks.
Wijziging na motie gemeenteraad: met de herinrichting verdwijnen alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats.
De hoeveelheid groen is 8x zo groot geworden: van 25m2 in het eerste ontwerp naar 200m2 in het definitieve ontwerp.
Wijziging na reacties: in het eerdere ontwerp gingen we acht bomen kappen en meer nieuwe binnenstad soorten aanplanten, zodat het bomenbestand beter aansluit bij de binnenstad. Dit standpunt is iets gewijzigd. We passen nu alle bomen in die een goede toekomstverwachting hebben. Dit zorgt ervoor dat we nog vijf volwassen bomen inpassen. Er worden drie bomen gekapt. Deze drie bomen hebben momenteel al een verminderde conditie en door de graafwerkzaamheden en nieuwe inrichting kunnen ze niet blijven staan. Verder planten we negen nieuwe bomen aan in de Kleine Berg.
Hoe ziet de planning eruit?
Op maandag 15 januari 2024 zijn we gestart met de herinrichting van de Kleine Berg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden 8 mei 2024 klaar. Om de overlast te beperken, voeren we de werkzaamheden in fases uit.
Faseringstekening
De werkzaamheden zijn verdeeld over 7 fases. In overleg met de ondernemers is besloten om de fases 1 en 7 tegelijkertijd uit te voeren.
Bekijk de beoogde faseringstekening (februari 2024) in de afbeelding of als pdf hieronder.
Wat is de stand van zaken van de werkzaamheden?
Maandag 15 januari 2024 zijn we gestart met de uitvoering van de Kleine Berg. De fases 1 en 7 (begin en einde van de Kleine Berg) zijn inmiddels afgerond. Tot eind maart 2024 voeren we nog werkzaamheden uit in fase 2: tussen Prins Hendrikstraat en Heilige Geeststraat (middendeel Kleine Berg). Van dinsdag 19 maart tot en met vrijdag 29 maart 2024 zijn er werkzaamheden op het kruispunt Heilige Geeststraat (fase 3). En van dinsdag 19 maart tot en met dinsdag 9 april vinden er werkzaamheden plaats tussen Heilige Geeststraat en Bergstraat (fase 4).
Werkzaamheden fase 2 van dinsdag 5 maart tot eind maart
Op dinsdag 5 maart zijn we gestart met fase 2 van de herinrichting van de Kleine Berg: tussen Prins Hendrikstraat en Heilige Geeststraat (middendeel Kleine Berg). Naar verwachting zijn deze werkzaamheden eind maart 2024 klaar.
In onderstaande infobrief 'Werkzaamheden tussen Prins Hendrikstraat en Heilige Geeststraat' kun je meer lezen over de uitvoering van fase 2, met onder meer informatie over de werkzaamheden, bereikbaarheid en het wekelijkse inloopuur.
Werkzaamheden fase 3 en 4 vanaf dinsdag 19 maart
Op dinsdag 19 maart 2024 starten we met de fases 3 en 4 van de herinrichting Kleine Berg. Het gaat om het kruispunt Heilige Geeststraat tot de Bergstraat. Naar verwachting zijn de werkzaamheden voor fase 3 (kruispunt Heilige Geeststraat) op vrijdag 29 maart klaar en de werkzaamheden voor fase 4 (Kleine Berg tussen Heilige Geeststraat en Bergstraat) op dinsdag 9 april.
Lees in onderstaande infobrief ‘Werkzaamheden kruispunt Heilige Geeststraat tot Bergstraat’ meer over de uitvoering van de fases 3 en 4 en onder meer de bijbehorende bereikbaarheidsmaatregelen.
Waar vind ik meer informatie?
Via deze projectsite informeren we je over de herinrichting. Verder houden we de ondernemers en bewoners op de hoogte via onder meer infobrieven. Ook kun je voor meer informatie over de werkzaamheden of het stellen van vragen de BouwApp van aannemer Den Ouden Infra gebruiken.
- Ga naar de appstore om ‘de BouwApp’ gratis te downloaden.
- Zoek in de app naar 'Kleine Berg'.
- Open het project en klik op 'Volgen'.
- Selecteer betreffende doelgroep.
Heb je nog vragen?
- Uitvoeringscoördinator van de gemeente: Frank Volleberg
- telefoon: 06 22 48 59 03
- e-mail: f.volleberg@eindhoven.nl
- Omgevingsmanager van aannemingsbedrijf Den Ouden Infra: Bastiaan van den Brink
- telefoon 06 20 36 13 14
- e-mail b.vandenbrink@denoudengroep.com.
- Uitvoerder van aannemingsbedrijf Den Ouden Infra: Ard van Dooren (tijdens uitvoering)
- telefoon 06 13 08 44 20
- e-mail a.vandooren@denoudengroep.com.
Meer informatie vind je ook in onderstaande documenten.