Wat is het plan?
Er gaat een aantal dingen veranderen:
- Een nieuwe HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Eindhoven Centrum en Veldhoven de Run.
- Langs deze lijn bouwen we woningen, ook in Gestel. In dit gebied komen er 3.500 tot 6.000 nieuwe woningen.
- Voor deze bewoners komen er nieuwe voorzieningen.
Voorzieningen
Er is veel aandacht besteed aan voorzieningen (zie hoofdstukken 3.3 en 4.6). Samengevat gaat het erom dat de juiste voorzieningen op de juiste plek in het gebied landen. Hierbij streven we naar een goed verspreid en divers aanbod van voorzieningen dat aansluit op de behoeften van bewoners van alle leeftijden. En versterken we het stadsdeelcentrum Kastelenplein als een levendig centrum. Tenslotte biedt het plan kansen voor nieuwe voorzieningen, zodat zowel huidige als toekomstige bewoners kunnen profiteren van een hoogwaardig en variërend aanbod.
Sociale cohesie
Om de sociale cohesie in Gestel verder te versterken, worden onder andere de volgende aandachtspunten benoemd:
- Versterken van gemeenschapsbanden en sociale samenhang door creëren sociale ontmoetingsplaatsen.
- Afwisseling in voorzieningen. Deze kunnen bijdragen aan ontmoetingen en verbinding.
- Plaats voorzieningen strategisch, zodat ook ouderen en mensen met speciale behoeften ondersteund worden en verbonden zijn binnen de buurt.
- Goed ontworpen straten, pleinen en groene ruimtes die sociale interactie en gemeenschapsvorming bevorderen.
Samenvatting
Hieronder vind je de samenvatting van de visie, in het Nederlands en Engels.
Documenten
-
Samenvatting Gebiedsvisie Groots Gestel (345.06 kB)
-
Summary of area vision Groots Gestel (343.56 kB)
Wat is de planning?
We staan aan het begin van deze ontwikkeling: de gebiedsvisie Groots Gestel is eind februari 2025 door de raad vastgesteld. Lees meer over het Raadsvoorstel Vaststelling gebiedsvisie Groots Gestel.
Drie concrete gebiedskaders
We werken de gebiedsvisie in 2025 in meer detail uit in een gebiedskader voor 3 deelgebieden:
- Kastelenplein
- Kop van Gestel
- Blaarthem & Genderdal Midden (Schubertlaan en Offenbachlaan)
Natuurlijk zetten we deze stap ook weer samen met de buurt! Woon je in de Kop van Gestel of in het gebied rond de Schubertlaan & Offenbachlaan? Dan krijg je in 2025 meer informatie.
Andere gebieden
In de komende jaren gaan we ook andere gebieden in Gestel verder ontwikkelen. Dit vertalen we vervolgens naar clusters en kavels (concrete projecten). Meer hierover lees je in hoofdstuk 5 van de gebiedsvisie. Een exacte planning is op dit moment nog niet bekend. De verwachting is dat een deel van de woningen nog voor 2030 wordt gerealiseerd en dat alles in 2040 klaar is.
Hoe is de omgeving betrokken?
De bewoners zijn op verschillende momenten betrokken. We legden de concept Gebiedsvisie Groots Gestel voor om zo input vanuit de omgeving op te halen.
- Op 10 verschillende plekken in Gestel zijn er van 3 tot en met 14 april 2024 op verschillende dagdelen straatgesprekken gevoerd over de concept gebiedsvisie. De uitkomsten van de straatgesprekken zijn uitgewerkt en vervolgens gevalideerd. De validatie heeft online en tijdens het Groots Gestel café plaatsgevonden.
- Met de opgehaalde informatie is een online vragenlijst opgesteld welke van 29 april tot en met 13 mei kon worden ingevuld. Daarnaast is er op 11 juni een participatiebijeenkomst geweest in het Rozenknopje in Gestel. Hier lieten we de resultaten van de straatgesprekken zien plus een eerste doorkijk naar de stedenbouwkundige vertaling zoals die in de definitieve gebiedsvisie komt.
- De uitkomsten vanuit de participatie zijn vervolgens verwerkt in de definitieve gebiedsvisie Groots Gestel.
In februari 2025 is de gebiedsvisie vastgesteld door de gemeenteraad. We maken nu concretere plannen en stellen we een ontwikkelstrategie op. Dan wordt de tijdlijn duidelijker voor het bouwen van de woningen. Ook in de vervolgfases blijven we met Gestel in gesprek.
Vragen over de gebiedsvisie
Wie betaalt dit?
Rijk, Provincie, Regio en private partijen investeren samen in de HOV4. Het Rijk heeft als voorwaarde gesteld dat er ook woningen langs de HOV4-lijn gebouwd moeten worden. Er is dus niet alleen een ruimtelijke samenhang tussen de projecten, maar ook een financiële afhankelijkheid.
Zijn al die nieuwe woningen realistisch? Waar komen die dan?
Uit onderzoek door een stedenbouwkundig adviesbureau blijkt dat deze aantallen realistisch zijn voor dit stadsdeel. Het is dan wel belangrijk om op hetzelfde moment een kwaliteitsverbetering door te voeren. In de gebiedsvisie staat globaal waar de extra woningen gaan komen. De exacte locaties of hoe deze eruit gaan zien is nog niet bekend. Wanneer de woningen daadwerkelijk gebouwd gaan worden, beperken we waar mogelijk de overlast voor de huidige bewoners. Dit houdt in dat we zorgvuldig nadenken over een slimme fasering en goede bereikbaarheid gedurende de werkzaamheden.
Hoe wordt de verbinding in en tussen de buurten versterkt?
We gaan er op meerdere manieren voor zorgen dat de buurten goed met elkaar verbonden zijn.
- We verbinden belangrijke bestemmingen in het gebied met elkaar voor langzaam verkeer. Deze voetgangers- en fietsroutes komen haaks op de Karel de Grotelaan en verbinden op deze manier de buurten en leiden naar het Gender- en Dommeldal.
- Daarnaast realiseren we groen-blauwe corridors. Deze groene dwarsverbindingen brengen mensen, voorzieningen, HOV-haltes en landschap bij elkaar.
- Kwalitatief hoogwaardig ingerichte openbare ruimtes bieden gelegenheid tot ontmoetingen.
In hoofdstuk 3.2 kun je hier meer over lezen en worden ook andere maatregelen benoemd.
Hoe raken loop- en fietsroutes niet overbelast door auto’s en snel verkeer?
Doorgaande routes zijn belangrijk om elkaar te kunnen ontmoeten. We zorgen voor optimale bereikbaarheid, met prioriteit voor voetgangers en fietsers. Dit betekent prettige, zo veel mogelijk vrij liggende, voetpaden en fietspaden naar de belangrijkste bestemmingen in het gebied. Ook naar de HOV-haltes, zodat overstappen eenvoudig is. In de wijken verlagen we op meer plaatsen de maximale snelheid tot 30 km/uur en wordt parkeren meer centraal georganiseerd. Minder verkeer betekent meer verkeersveiligheid.