Wat is het plan?
Voor de ontwerpfase van de herinrichting van Vrijstraat, Marktstraat, Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat is een participatieproces doorlopen, samen met ondernemers, bewoners en eigenaren in deze straten (zie verslag onderaan de pagina). Begin juli 2025 heeft het college het definitief ontwerp vastgesteld (zie onderaan de pagina).
De ontwerpen voor de vier straten zijn gebaseerd op de eerder gemaakte ontwerpkeuzes, zoals de stoep-straat-stoep indeling en de keuzes voor onder meer bomen en straatmeubilair. Het ontwerp laat de indeling van de straten zien. Het toont de nieuwe, bovengrondse inrichting op een plattegrond met de stoep-straat-stoep indeling, bomen, plantvakken, afvalbakken, bankjes en overspanningskabels voor verlichting.
We gaan de Vrijstraat, Marktstraat, Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat van gevel tot gevel inrichten.
Wat zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten?
- We gaan flink vergroenen: er komen 18 nieuwe bomen en we voegen zo'n 700 m2 aan groenvakken toe. De huidige 14 bomen in de Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat blijven behouden.
- Alle straten krijgen een gelijkvloerse stoep-straat-stoep indeling.
- Er komt nieuwe, innovatieve openbare verlichting.
- We plaatsen nieuw straatmeubilair, zoals acht bankjes en tien afvalbakken.
- De huidige kunstwerken en citybeacons (zuilen) worden weer teruggebracht.
- Ondergronds komt een klimaatadaptief watersysteem met gescheiden riolering.
- Mobiliteit (zoals venstertijden voor fietsers en overig verkeer) en logistiek (laden/lossen) zijn thema’s die geen onderdeel uitmaken van de herinrichting.
Groen
Op dit moment is er nauwelijks groen in de binnenstad. Dat gaat veranderen. Er komen 18 nieuwe bomen en zo'n 700 m2 aan plantvakken in de Vrijstraat, Marktstraat, Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat. De huidige 14 bomen in de Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat blijven behouden. We planten inheemse bomen in de binnenstad. Een mix van (veelal) inheemse bomen die je tegenkomt in het Brabants landschap. Voorbeelden daarvan zijn eiken, berken en dennenbomen.
Stoep-straat-stoep
We willen de binnenstad een herkenbare, eenduidige uitstraling geven, zowel in ontwerp als materiaalgebruik. Alle straten krijgen een gelijkvloerse stoep-straat-stoep indeling, begrensd door een natuurstenen band met (lijn)goot. In de stoepen komt een steen in een warme, grijze basiskleur. Het straatgedeelte (middenstrook) wordt uitgevoerd in grijsbruine gebakken klinkers.
Slim licht
De openbare verlichting vervangen we door een nieuw, intelligent lichtsysteem. Net als nu wordt de verlichting van gevel tot gevel met kabels overspannen. De verlichting kan ook gebruikmaken van lichtscenario’s, passend bij de functies van de straten. Deze dragen bij aan veiligheid, sfeer en beleving. Voordat we de nieuwe verlichting installeren, gaan we deze eerst nog uitvoeren en testen op Stratumseind. Tot die tijd behouden we de huidige verlichting.
Meubilair
De vier straten krijgen ook nieuw meubilair, zoals acht zitbanken en tien afvalbakken. Het nieuwe straatmeubilair is afgestemd op de nieuwe bestrating, bomen en verlichting.
Ondergrond
Ook ondergronds vinden werkzaamheden plaats. In alle vier straten vervangen we het oude rioolsysteem door een klimaatadaptief watersysteem met gescheiden riolering en waterberging. Deze berging houdt het regenwater vast en voorziet via een verbinding de bomen en planten van water.
Waar is dit?
De Vrijstraat, Marktstraat, Hermanus Boexstraat en Nieuwstraat liggen in het centrum van Eindhoven, in de binnenstad. Dit project is onderdeel van de Herinrichting Binnenstad.
Wat is de planning?
De planning is dat de werkzaamheden begin 2026 starten. Dat is direct na afronding van de herinrichting van Demer, Rechtestraat en Hooghuisstraat, waar momenteel nog volop aan wordt gewerkt. Wanneer de precieze startdatum bekend is, verspreiden we huis-aan-huis een infobrief in het gebied, met meer informatie over de werkzaamheden en fasering.
Vooruitlopend op de herinrichting laten we in september al enkele voorbereidende ondergrondse werkzaamheden (kabels en leidingen) doen. De planning en fasering werken we nog uit. Hierover volgt binnenkort meer informatie.