OV-knoop Eindhoven wordt een plek voor alle belangrijke lokale, regionale, nationale en internationale verbindingen samenkomen. Gemeente Eindhoven werkt samen met partners ProRail, provincie Noord-Brabant, NS en het Rijk aan de plannen voor de OV-knoop.
Wat verandert er?
Busstation Neckerspoel
Het huidige busstation Neckerspoel is het drukste van Zuid-Nederland. Nu rijden in de spits tien bussen per minuut af en aan. Dat worden er een stuk meer. Daarom gaan we het busstation vergroten. Ook komen er vier lijnen Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Het plan is dat een deel van het busstation onder de grond komt. Zo ontstaat ruimte voor een groen plein en nieuwe woningen.
Treinstation Eindhoven Centraal
Het treinstation wordt ook drukker. Om dat op te vangen, komt er naast de tienminutenverbinding met Amsterdam, ook één met Den Haag. Er gaan meer intercity’s rijden naar Nijmegen en er komen extra sprinters bij. Ook vertrekt hier straks de trein naar Düsseldorf en later naar Aken.
Spoor
Het spoor rond Eindhoven wordt uitgebreid zodat er meer treinen kunnen rijden. ProRail bekijkt hiervoor of het spoor anders kan worden ingedeeld, met extra perrons, een nieuw spoorkruising ten oosten van Eindhoven Centraal en een plek in Helmond waar treinen kunnen keren. Meer informatie vind je op ovknoopeindhoven.nl.
Fiets
Aan de noordzijde komt een grote fietsenstalling. Deze fietsenstalling wordt deels ondergronds. Meer informatie vind je op de pagina tijdelijke fietsenstalling Neckerspoel.
Hoe gaat het eruit zien?
We hebben een aantal impressies van hoe het station er mogelijk uit komt te zien. Hoe het station er precies uit komt te zien, dat moet nog verder worden onderzocht. Dit gebeurt in de komende jaren.
Hoe kan ik meedenken?
In 2024 en 2025 organiseerde we vier momenten waarop inwoners en betrokkenen hun mening over de plannen konden geven. In de participatieverantwoording is te lezen hoe deze ideeën zijn meegenomen. In oktober 2025 wordt het concept voorkeursalternatief gepresenteerd. Eind 2025 wordt een besluit genomen in BO-MIRT en de gemeenteraad.
Ook in de volgende fase, de uitwerking vanaf 2026, willen we de omgeving weer betrekken. Blijf op de hoogte door je aan te melden op de nieuwsbrief via nieuwsbrief Knoop XL.
Informatie over eerdere participatiemomenten is te vinden op ovknoopeindhoven.nl.
Wat is de planning?
Eind dit jaar wordt er een besluit genomen in BO-MIRT en door de gemeenteraad van Eindhoven.
MIRT-proces
De plannen volgen een MIRT-proces. Dit is een onderzoek naar grote plannen voor verkeer en vervoer. Samen met alle betrokken partijen en omgeving kijken we welke oplossingen mogelijk zijn en maken we keuzes voor de toekomst. Het bestaat uit vier stappen:
- Voorbereiding (2020 – 2022): onderzoek naar mogelijke knelpunten en inschatting geld.
- Verkenning (2023 – 2025): verschillende oplossingen onderzoeken en een voorkeurskeuze maken.
- Uitwerking (2026 – 2029): ontwerp maken.
- Aanleg (2030 +): bouwen.
Meer informatie over het MIRT-proces vind je op ovknoopeindhoven.nl.
Waar vind ik meer informatie?
Meer informatie over de OV-knoop vind je op ovknoopeindhoven.nl.